مجسمه ساز معروف با استفاده از برنج فجر طارم محلی مجسمه ای از فردوسی ساخت

فواید سلامتی برنج فجر طارم محلی  به سفید یا غلات کامل آن بستگی دارد.

برنج سفید صیقل داده می شود و تولیدکنندگان جوانه و سبوس را از دانه ها جدا می کنند و آن را به دانه ای تصفیه شده تبدیل می کنند. برعکس، برنج غلات کامل حاوی این بخش‌های مفید غلات است که فیبر را به رژیم غذایی افراد اضافه می‌کند و می‌تواند ترشح قند خون را کاهش دهد.

انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه می کند که برنج سفید معمولاً دارای شاخص گلیسمی و بار گلیسمی بالایی است که می تواند باعث افزایش گلوکز خون شود. علاوه بر این، ADA نشان می دهد که جمعیت هایی که غلات تصفیه شده بیشتری مانند برنج سفید مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

در مقابل، برنج یاسمن قهوه ای حاوی فیبر است که به کند شدن هضم کربوهیدرات ها در بدن کمک می کند.

برنجبرنج

علاوه بر این، طبق داده‌های USDA FoodData CentralTrusted Source، برنج یاس قهوه‌ای پروتئین و فیبر بیشتری نسبت به سفید دارد، اما حاوی کلسیمی نیست که برنج سفید دارد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند، منبع قابل اعتماد بیشتری در برنج سبوس دار هستند.

طبق دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی‌ها 2020-2025 منبع مورد اعتماد، اگرچه آمریکایی‌ها توصیه‌های مربوط به مصرف کل غلات را رعایت می‌کنند، 98 درصد کمتر از آنچه دولت برای غلات کامل توصیه می‌کند، قرار دارد، در حالی که 74 درصد بیشتر از حد مجاز برای غلات تصفیه شده است.

متخصصان بهداشت توصیه می کنند که افراد غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانند زیرا تحقیقات منبع معتبر آنها را با خطر کمتر بیماری های قلبی عروقی، سرطان، بیماری های تنفسی و سایر بیماری های مزمن مرتبط می کند.

آرسنیک در برنج
برنج حاوی آرسنیک است که یک ماده عصبی سمی است که می تواند باعث سرطان شود.

گزارش سال 2016 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در مورد آرسنیک موجود در برنج و محصولات برنج توصیه کرد که خطر ابتلا به سرطان با مصرف برنج افزایش می‌یابد و نوزادان متولد نشده در معرض اثرات نامطلوب سلامتی ناشی از مصرف مادر هستند.

علاوه بر این، این گزارش تاکید می‌کند که حذف برنج و محصولات برنج از رژیم غذایی نوزادان و کودکان زیر 6 سال می‌تواند خطر ابتلا به سرطان در طول زندگی آنها را به ترتیب 6 و 23 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این، FDA توصیه می کند که شستشوی برنج تأثیر متغیری بر کاهش محتوای آرسنیک دارد، اما همچنین ویتامین های B و آهن غنی شده را کاهش می دهد.

در نهایت، FDA خاطرنشان می کند که آنها باید تحقیقات بیشتری را برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد خطر آرسنیک در برنج انجام دهند.

خلاصه
برنج یاس دارای عطر و طعم متمایزی است که آن را برای غذاهای تایلندی و سایر غذاهای آسیایی مناسب می کند. بیشتر مردم از انواع سفید برنج یاسمن استفاده می کنند که یک کربوهیدرات تصفیه شده با شاخص گلیسمی بالا است.

با این حال، خوردن بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده با برخی از بیماری ها مانند چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد، اما گنجاندن غلات کامل در رژیم غذایی فواید سلامتی دارد.

بنابراین، بهتر است هنگام انتخاب برنج، گزینه های غلات کامل را انتخاب کنید تا خطر ابتلا به شرایط نامطلوب سلامتی را کاهش دهید.

علاوه بر این، برنج حاوی آرسنیک است که برای بدن سمی است. ممکن است برای نوزادان و کودکان زیر 6 سال مفید باشد که مصرف برنج و محصولات برنج خود را محدود کنند. یک فرد باردار نیز می تواند این ترکیبات سمی را به جنین خود منتقل کند، بنابراین باید حواستان به میزان مصرف برنج باشد.