فرش ابریشمی قم موجب افزایش کیفیت خواب می شود

فرش ابریشمی قم به عقیده بسیاری نشان دهنده بهترین دستاورد در کل زمینه طراحی فرش ابریشمی قم است. با این وجود، سایر کارگاه‌های سلطنتی نیز فرش ابریشمی قم‌های زیبای زیادی تولید می‌کردند.

فرش ابریشمی قم‌های ابریشمی گران‌قیمت با نقوش فیگور (مانند فرش ابریشمی قم شکار ابریشم در موزه هنرهای کاربردی اتریش وین) احتمالاً درکاشان مرکز ابریشم ایران فرش ابریشمی قم‌های مدالیون ابریشمی کوچک‌تر نیز در اواخر قرن شانزدهم در آنجا ساخته شد، طرح‌های آن‌ها عمدتاً از سیستم مدالیون اولیه متفاوت بود.

کارخانجات درباری کاشان نیز قالی‌های ابریشمی با سبک مشخص سلطنتی تولید می‌کرد. قالی های متمایز به نام فرش ابریشمی قم گلدانی (به دلیل وجود گلدان های گل در طرح های آنها) معمولاً ازکرمان این الگو معمولا از چندین سیستم شبکه با شکوفه ها و شاخ و برگ فراوان تشکیل شده است.

فرش

بسیاری از این فرش ابریشمی قم ها به صورت تکه باقی می مانند. اما تنها 20 عدد دست نخورده باقی مانده اند که بهترین آنها در موزه ویکتوریا و آلبرت است. قالیچه ها ظاهراً صادراتی نبود، بلکه برای بارگاه و مسجد بود.

بافته شده روی یک تار دوتایی جامد، سفتی تخته مانند آنها را صاف روی زمین نگه می دارد. در ایران هنوز به آنها می گویندفرش ابریشمی قم های شاه عباس به نام پادشاه به همین نام سبک معمول ایرانی به طور گسترده بر فرش ابریشمی قم‌های کردستان و قفقاز و همچنین فرش ابریشمی قم‌های درباری هندی و همچنین گلدوزی‌های بخارا تأثیر گذاشته است.

بعدها در قرن هفدهم، تجمل و ثروت روزافزون مستلزم تولید فرش ابریشمی قم‌های با نخ طلا و نقره‌ای بود که به زودی در بازارها موجود شد و به اروپا صادر شد جایی که بیش از 200 قالی پیدا شده است.

برخی از آن ها در کاشان ساخته شده اند، اما بسیاری از بهترین ها از آنجا آمده اند اصفهان آنها با رنگ‌های تازه و جذاب و مجلل خود، قرابتی با اصطلاحات رنسانس اروپایی و باروک دارند.

اشراف لهستانی فرش ابریشمی قم‌های زیادی با نخ طلا به کاشان سفارش دادند، زیرا لهستان و ایران در قرن هفدهم روابط نزدیکی داشتند.