زلزله ای که منجر به کشف خارق العاده ای درمورد سنگ جیوه قرمز شد

در هند، Nagārjuna را پیشگام rasaśāstra می دانند، شاخه ای از دانش که به آماده سازی کیمیاگری و استفاده درمانی از ترکیبات حاوی جیوه می پردازد.

برخی از مواد معدنی گیاهی تشکیل دهنده bhasmas ترکیبات جیوه دار خاصی هستند که به آیورودا معرفی شدند.

فارمکوپه در طول زمان آنها به دلیل فعالیت های درمانی خاص، سهولت استفاده و ماندگاری طولانی در مقایسه با سایر مواد معدنی گیاهی شناخته شده بودند.

آنها در درجه اول برای حذف مواد سمی از بدن تجویز می شوند

جیوه یک فلز بسیار ناپایدار است که در دمای اتاق مایع است و از سنگ جیوه استخراج می گردد.

به دلیل توانایی آن در آمیختگی با مواد دیگر، برای پزشکان سیستم های پزشکی آیورودا و سیدا از علاقه درمانی زیادی برخوردار بوده است و انواع آمپول و پمادها را از تولید کمی نمایند.

اما جالب است بدانید به دلیل باتلا بودن قیمت آمپول جیوه قرمز کمتر از پماد و دیگر محصولات آن تجویز می گردد.

به دلیل خواص فیزیکی منحصربفردش، جیوه می‌تواند به سرعت به سیستم بافت مورد نظر برسد و به‌عنوان یک عامل کاتالیزوری برای سایر درمان‌ها عمل کند.

در ادبیات پزشکی کلاسیک هند، جیوه نقش غالبی در میان فلزات موجود در داروهای راساشاسترا دارد و به همین خاطر حکم خرید و فروش جیوه قرمز نیز در این کشور نسبت به سایر کشورها متفاوت می باشد.

اصطلاح راسا در سانسکریت به چندین ماده مانند «آب میوه» یا راسادهاتو اطلاق می‌شود که به «اصل متابولیک اولیه» در فیزیولوژی آیورودا اشاره دارد.

این یعنی یک سیستم بافتی در گردش شبیه به درک مدرن از پلاسما در بدن است. جیوه راسا نامیده می‌شود، زیرا توانایی آن در «آمیختگی» یا «هضم» تمام فلزات دیگر است.

این راسایانا در نظر گرفته می شود که به جلوگیری از روند پیری و درمان بیماری های جدی کمک می کند.

با تمام این ویژگی‌ها، جیوه به عنوان «پادشاه میان تمام فلزات»، یک راساراجه در نظر گرفته می‌شود و برخی از آن به عنوان سنگی که در آینه دیده نمی شود یاد می کنند.

  • منابع:
    1. Preparing Red and Black Mercury Sulphide in an Ayurvedic Setting

  • تبلیغات: